Mersalg af økologisk slagtekylling via faglig og fængende oplysning

Mersalg af økologisk slagtekylling via faglig og fængende oplysning - SEGES Projektsitet

Formålet er at styrke forståelsen af potentielle kunders købspræferencer og fremskaffe og formidle ny fængende viden om økokyllinger til forbrugere, dagligvarehandel og foodservice. Målet er at øge afsætningen af økologiske slagtekyllinger ved at oplyse om økokyllingens livs- og spisekvalitet.

Vi har stukket følere ud hos forbrugerne for at blive klogere på hvilke argumenter, der skal i spil, når økologien skal på bordet.
Samlet oversigt over facebookopslag om projektet på facebooksiden SEGES Økologi i 2020.
Video close ups af forbrugere der fortæller hvad der skal til for at de køber mere økokylling. Udvalgte klip fra et kvantitativt studie blandt 15 brugere
Kylling er populært blandt danske forbrugere. Interessen for økologi og dyrevelfærd er større end nogensin-de. Forbruget af økokylling udgør dog kun 1-2%, så der er fortsat behov for en indsats, der styrker økokyllingens markedsandel.
Projektets resultater og fremdrift blev diskuteret på et møde med Følgegruppen d. 24. juni 2020. I mødet deltog repræsentanter fra HKScan og Danpo/Rokkedahl Food. Dagens præsentationer er samlet her.
Mange forbrugere vil gerne økologiske varer. Men økologisk kylling er ikke det første valg, når forbrugerne køber ind. Vi har spurgt hvorfor.
Resultater fra forbrugerundersøgelse af økokylling blev præsenteret på VIP Tour hos Rokkedahl sammen med en række bæredygtighedsanalyser for forskellige økologiske produktionstyper.
RISE analysen kan videreudvikles til en klimanalyse (RISE +), der giver et billede af produktionens klimaaf-tryk. I denne rapport ses et eksempel herpå i anonymiseret udgave.
Et møde mellem begejstrede små byboere og tunge landbrugsmaskiner fandt sted på Plænen i Tivoli henover weekenden. Hyldest af dansk mad fortsætter de kommende uger
Smag på Tivoli i samarbejde med Landbrug & Fødevarer.
Mange af de forbrugere, der ofte køber økologi er ikke altid lige så tilbøjelige til at købe økologisk kylling. Disse forbrugere er lavt hængende frugter, som projektet har undersøgt i forhold til faktorer, der kan få dem til at vælge økokylling.
Femten små kyllinger er kommet til byen og du kan få lov at klappe dem.
På Fjerkrækongressen 2020 gennemførte vi en spørgeundersøgelse for at lodde kongresdeltagernes forventninger til økologisk slagtekylling.
Facebookopslag med omtale af projektet på andres facebooksider – betalt af projektet.
Artikel i Dansk Erhvervsfjerkræ april 2020
Facebook opslag og video'er - dejlige minder fra Åbent Landbrug
Er du nysgerrig på, hvordan bæredygtighed og økologi spiller sammen? Hvordan begge dele kan blive tyde-ligere i dit arbejde? I din butik? Vi har cases, analyser og dugfriske tests. Kom til Sønderjylland og mød passionerede mennesker og kyllinger.
Artiklen blev d. 28/10 2020 lagt på sitet ”Gode Råvarer – Indsigt og nyheder til madprofessionelle”

© 2021 - SEGES Projektsitet